Rozwój nowych technologii, wraz z pojawieniem się pandemii, przyspieszył w zupełnie nieoczekiwanym, zawrotnym tempie. Wdrożono wówczas rozwiązania, których wykorzystanie stało się niezbędne, aby funkcjonować w nowej rzeczywistości. Obecny świat i jego mieszkańcy zyskali na tym i wciąż zyskują, ponieważ chcąc dostosować się do oczekiwań konsumentów, marki stale rozwijają się i doskonalą swoją technologiczną stronę. Dzieje się tak w wielu sektorach, a jednym z wiodących jest sektor ochrony zdrowia i cała branża medyczna. Eksperci przewidują, że w najbliższym czasie czeka nas prawdziwa cyfrowa rewolucja, a konsultacje będą sprawne i nieuciążliwe, m.in. dzięki udostępnianiu wyników online oraz powszechnemu dostępowi do funkcjonalnego portalu pacjenta.
Dzisiejsi konsumenci to osoby świadome, potrzebujące efektywności, nowoczesności, wygody i szybkiego tempa działań. Dbają nie tylko o swoją karierę, ale w równym stopniu zależy im na samorozwoju, zdrowiu, czasie z najbliższymi i przyjemnościach. W codzienności szukają niezwodnych rozwiązań, które będą dopasowane do ich potrzeb, intuicyjne i przyjemne w użytkowaniu. Self-service, aplikacje mobilne, metaverse, multicloud, blockchain, sztuczna inteligencja – to komponenty składające się na sukces i zadowolenie postępowych przedsiębiorców oraz klientów.
Badanie przeprowadzone pod koniec 2023 roku na zlecenie ING Banku Śląskiego na temat stosunku Polaków do nowych technologii, pokazuje, że grupą najbardziej doceniających nowinki techniczne są osoby w wieku 45-65 lat (stanowią oni 42%). Są to osoby najbardziej zainteresowane tym tematem oraz chcące pogłębiać swoją wiedzę. Doceniają one to, co wniósł Internet w ich życie. Wszyscy respondenci zauważyli wiele korzyści wynikających z wirtualnych rozwiązań, a wśród nich przede wszystkim:
Jedynie 6% indagowanych w tym sposobie życia nie widzi żadnych korzyści.
To placówki medyczne i usługi z dziedziny ochrony zdrowia, obok instytucji finansowych, cieszą się największym zaufaniem oraz popularnością wśród konsumentów. Zgodnie z przewidywaniami ekspertów, w odpowiedzi na potrzeby bardzo świadomych konsumentów, całą branżę medyczną czekają ogromne zmiany.
Według agencji doradczej Deloitte głównymi trendami z wykorzystaniem technologii w dziedzinie usług medycznych będą:
Przewiduje się, że już bardzo niedługo duża część opieki zdrowotnej zostanie przeniesiona do domów. Zmieni się punkt ciężkości – nieczęsto będziemy musieli odwiedzać gabinety lekarskie, aby skorzystać z konsultacji. Przekazywanie dokumentacji medycznej będzie funkcjonowało na zasadach automatycznych, bez konieczności zabiegania o uzyskanie dokumentów czy wyników badań. Dzięki dostępowi do teczek pacjenta, które zawierać będą naszą całą historię medyczną, droga do wyzdrowienia będzie bardziej efektywna, przyjemna i skuteczna.
Niezwykle istotne w tym kontekście jest edukowanie konsumentów w zakresie bezpieczeństwa ich danych. Istnieje wiele niezawodnych sposobów i regulacji, które zapewniają takie bezpieczeństwo oraz gwarantują wysoką jakość świadczonych usług.